Saturday, December 13, 2014

Resepi : carrot cake

Tak tahula kenapa semenjak 2 menjak ni sangat suka mencuba masakan baru...Suka bermain dengan tepung pulak..

Dah lama niat nak buat carrot cake ni tapi asyik tertangguh aje..Carrot kt dalam peti pun dah naik lebam, so sebelum rosak baik kita jadikan dia kek kan ;p

Dalam banyak2 resepi yang ku google, berminat sangat nak cuba resepi Chef Izani, pemenang Masterchef Malaysia tu..Banyak yang cakap sedap resepinya..Rasa keknya juga lembap2 gitu..

So weekend lepas, vitamin R sangatlah overdose maka niat yang terbantut tempoh hari perlu dilunaskan juga..Maka jadilah akhirnya carrot cake pertama dalam hidupku..Hihiiiii

Kenapa saya suka carrot cake? Sebabnya taklah rasa bersalah bila makan sebab ada carrot, walnut, kismis..Makanan berkhasiat gitu kan..Muahahaaaaa

Oklah jom tengok resepi carrot cake yang saya ambil daripada blog resepi CMG..Credit to CMG & empunya asal resepi ini..Sory ya saya C&P saja resepi ni..

BAHAN-BAHANNYA:
1 cawan tepung gandum*
1 camca teh baking powder*
1/2 camca teh soda bicarbonate*
1/2 camca teh garam halus*
1 1/4 camca teh serbuk kulit kayu manis*(*disatukan dan diayak)
2 biji telur
3/4 cawan minyak jagung (saya guna 1/2 cawan)
1/2 cawan gula perang @ soft brown sugar (saya guna gula biasa)
1 1/4 cawan parutan lobak merah, perah sedikit airnya
1/2 cawan nenas dalam tin, toskan dan cincang kasar (takde stok di rumah)
1/2 cawan kelapa kering (takde stok di rumah)
1/2 cawan kacang walnut, cincang
BAHAN CREAM CHEESE TOPING :-)
70 g mentega tanpa garam (saya guna buttercup)
125 g cream cheese
1 camca teh esen vanilla
1 1/2 camca besar gula aising, diayak
CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan oven pada suhu 175C, lenser tin bulat berukuran 8 inci dengan sedikit minyak, alas dasar tin dengan kertas minyak. Walnut digoreng tanpa minyak hingga wangi, angkat dan ketepikan. Kelapa kering juga digoreng tanpa minyak hingga harum, tapi jangan sampai hangus, kasi perang sedikit saja, angkat dan ketepikan.
  2. Dalam satu bekas, masukkan telur, minyak jagung dan gula, kacau dengan whisk hingga rata, sebati dan gula hancur (kurang lebih 3 - 4 minit). Masukkan bahan2 diayak tadi dan gaul perlahan hingga sebati, gunakan spatula.
  3. Masukkan nenas, lobak merah parut, kelapa kering dan walnut tadi. Gaul rata menggunakan spatula hingga mesra. Tuang dalam tin dan bakar selama 55 minit - 1 jam atau hingga masak.
  4. Sejukkan kek atas jaringan sebelum disapu dengan cream cheese dan hias ikut suka. Simpan kek dalam peti sejuk jika tidah habis dimakan. 
  5. UNTUK CREAM CHEESE :-  Putar cream cheese dan mentega hingga sebati, masukkan gula aising dan esen vanilla, terus memutar hingga gebu dan halus. Gunakan kelajuan sederhana...Boleh sapu atas kek tadi dan hias ikut suka.
my 1st attempt of baking the carrot cake..the result was not so bad..yummehhh

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...