Friday, August 23, 2013

Gila jubah!

Ada apa dengan jubah??? Entahlah, semenjak dua menjak ni aku memang gilakan jubah..Tengok jubah je rasa nak beli..Nak beli nak beli..

Minat terhadap jubah ni bermula masa aku pergi ke Yemen. Masa tu ada pameran pendidikan tinggi di sana dan aku mewakili Kementerianku bersama-sama wakil IPTA/IPTS yang lain..First time lah pergi oversea masa tu..Dahlah baru berapa bulan masuk servis..Aku masa tu ditempatkan di Bahagian Pemasaran Pendidikan..Memang kerjanya memasarkan pendidikan aje lah..Disebabkan aku baru dan menunggu masa pergi kursus dalam perkhidmatan selama 6 bulan, jadi tak banyak tempat yang aku dapat pergi..Syukur juga sebab aku bukan jenis yang suka travel jauh2..Kalau travel bersama insan tersayang saya sukaaaa ;p

Masa pergi Yemen tu lagi haru sebab baru je lepas kenduri kawin..Kesian encik suami masa tu terpaksa ditinggalkan selama 10 hari..Lama tu..Kalau pergi 2-3 hari tak pe lah..Sebab tu aku cakap tadi aku tak suka kerja yang ada travel2 ni...Kerap sangat dah jadi tak best..Sekali sekala x pe lagi..Ikutkan pada masa tu, lepas balik dr Yemen, bulan seterusnya nama aku naik utk pergi ke Azerbaijan..Serius masa tu memang tak pernah dengar nama Azerbaijan..Setakat Pakistan, Turkmenistan, go head gostan tahu la..Haahahaa..Nasib jugalah lepas tu x jadi pergi atas sebab2 yang aku sendiri x ingat..

Berbalik kepada cerita jubah..Di negara arab abaya [jubah berwarna hitam] amatlah sinonim dengan wanita di sana. Abaya ni dah jadi macam uniform mereka apabila keluar. Sebab tu kalau anda perasan, di Malaysia pun kalau wanita2 arab ni, pakaiannya di luar jubah, tapi di dalamnya..mcm2 yang diorg pakai..Lantaklah, yang penting, pakaian yang dinampak orang lain adalah yang menutup aurat mengikut syariat..




Berbanding Arab Saudi dan UAE, harga jubah di Yemen amatlah murah..Mungkin sebab Yemen ni antara negara arab yang agak miskin, jadi kos sara hidup di sana tidaklah tinggi..Ini berdasarkan tahun 2009 dulu. Sekarang ni tak tahu la sebab Yemen pun pernah bergolak jgk tidak lama dahulu..

Bila ada masa free x jaga booth, aku dan rakan2 lain akan ambil peluang keluar jalan2..Yang tak tahan tu nak pilih abaya ni la..Kene pandai cari tempat dan tawar harga..Hahaha masa ni lah nak praktis bahasa arab yang dah lama ditinggalkan..Sampaikan ada sekali tu, peniaga kedai tu marah aku..Dia cakap aku kedekut macam satu bangsa di negara dia..Tak ingatlah bangsa tu apa namanya..Gelak besar aku dibuatnya..

Banyak pasang juga abaya yang aku beli di Yemen. Kebanyakannya daripada kain jenis berat dan manik2nya sangat ringkas..Kain jenis berat ni tidak melekat di badan dan sejuk aje bila pakai..Kesemuanya berwarna hitam. Susah nak cari yang kaler2..Di Malaysia ni kan kita pakai jubah berwarna warni..Tapi aku lebih suka warna hitam..Simple sangat..Kebanyakan di negara Arab, abaya dijual bersekali dengan shawl..Kira coraknya satu set lah dengan corak abaya. Sayangnya, susah nak mencari shawl/selendang yang bersaiz besar. Kebanyakannya bersaiz kecil dan memang tak menetapi standard piawaian tudung saya ;)

Sekarang ni memang lebih suka pakai jubah..Kalau pregnant pun senang, tak payah beli uniform orang mengandung..Pakai aje jubah..Pendek kata sesuailah dipakai pada bila2 masa..Tapi pergi pasar, pergi riadah saya x pakai jubah ye ;p

Kalau di pejabat pun, dah macam trend akan pakai jubah pada hari Jumaat..Ramai yang pakai jubah pada hari Jumaat..

Kalau dulu, abaya mesti harganya mahal..Lagi banyak bling2, lagi mahal harganya..Tapi skrg ni, saya dah jumpa kat mana nak beli abaya dan jubah dengan harga berpatutan..Dan kainnya pun saya puas hati..Sejuk, selesa dan tidak melekat..

Jubah Abaya
Jubah Muslimah

Saya beli online aje jubah2 ni..Tapi perlu pastikan dulu ukurannya dengan badan kita. Faham2lah beli online ni risikonya dari segi material, saiz, warna..Kalau x bernasib baik, mmg tak puas hati..Ada juga terkena beberapa kali sebelum ni..Kalau anda tidak mahu menanggung risiko, janganlah beli yang online..Beli saja terus dari kedai. Boleh cuba dan belek2 material kain..Lebih puas hati :)

Terkini, saya minat sangat dengan jubah yang kat bawah ni..Ringkas tapi menarik sangat di mata saya..Hmmm..ni lah antara penyebab duit gaji den habis..Asyik membeli online saje..Ayayaa..apabila teknologi di hujung jari..Shopping pun klik klik aje..Esok lusa barang sampai..Haaa kan mudah tu..Aduhaaiiii..








Bahayanya online shopping ni itulah, cepat sangat habis duit. Jika tidak dikawal NAFSU..Setiap bulan berjanji dgn diri sendiri takmo beli dah..Tengokkkk..Ni dah beli lagi..@_@ Pandai2lah kawal nafsu sendiri ye..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...