Monday, September 9, 2013

Vitamin E Shaklee

Assalamualaikum.

Kali ini saya nak berkongsi mengenai Vitamin E. Kebanyakan orang tahu Vitamin E ni membantu untuk menghilangkan parut. Tidak hairanlah banyak produk pembersih muka dan krim di pasaran diperkayakan dengan Vitamin E. Sebenarnya banyak lagi kelebihan Vitamin E selain untuk kulit. Jom kita baca!

Vitamin E adalah yang kuat, antioksidan larut lemak yang membantu melindungi membran sel daripada kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas dan mencegah pengoksidaan kolesterol LDL.

Apa pula radikal bebas?

Radikal bebas adalah molekul yang elektronnya tidak mempunyai pasangan. Ini membuat ia menjadi tidak stabil dan tersangat reaktif. Untuk kembali stabil, radikal bebas akan segera merampas elektron dari sebatian yang stabil tetapi lemah pertahanannya. Sebatian tersebut adalah sel badan kita. Pencerobohan ini merosakkan sel, merubah fungsi dan juga DNAnya. Kerosakan ini melibatkan semua sel baru yang mewarisi DNA tersebut. Semakin usia meningkat semakin bertambahlah sel badan yang rosak, justeru semakin banyaklah fungsi semula- jadi badan yang tergendala dan ianya mengundang berbagai masalah kesihatan.

source: Google

Untuk mengurangkan kerosakan sel dalam badan kita disebabkan oleh radikal bebas ini, kita perlukan antioksida. Antioksida berperanan menghentikan keroskan sel dan dan penyakit yang diakibatkan oleh tindak balas radikal bebas. Dari mana nak dapatkan antioksida ini? 

source: Google

Vitamin A, C, E

Badan kita memerlukan vitamin A, C, E dan beta-karotina untuk neutralize kan serangan radikal bebas. 
Mengapa perlu Vitamin E? 

Vitamin E penting bagi struktur dan fungsi otot rangka, jantung dan otot yang licin.

Vitamin E membantu dalam pembentukan sel darah merah dan membantu mengekalkan penyimpanan vitamin A, K, besi dan selenium.

Vitamin E memberikan kesan positif terhadap kesihatan imun, membantu mencegah kanser, melegakan gejala penyakit Alzheimer juga mencegah kerosakan berkaitan penyakit kencing manis terutamanya pada mata.

Selain itu, wanita yang ada fibroid juga boleh mencuba amalkan vitamin E dan GLA complex. Insyaallah, dapat membantu mengurangkan/mengecutkan fibroid tersebut.

Untuk anda yang cuba untuk hamil, galakkan suami untuk mengambil vitamin E dan zinc complex setiap hari untuk penghasilan sperma yang berkualiti.

credit to Shaklee Anugerah member

Sumber:
Dr. Weil.com
WebMD
Info Kesihatan

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...