Monday, June 17, 2013

Persoalan dalam kehidupan

Teringat semasa menghadiri kursus sekitar beberapa tahun lepas mengenai kekeluargaan.

Penceramah ada berkata. Dalam hidup ini kita tak boleh lari daripada persoalan. Pelbagai persoalan. Contohnya bila kita dah habis belajar, orang sekeliling bertanya dah dapat kerja ke belum. Lepas tu sambung pula bila nak kahwin. Dah selamat kahwin, bila nak dapat anak..Dapat sorang anak, bila nak tambah anak? Kalau mak ayah kita pula bila nak dapat cucu??

Itulah persoalan2 dalam kehidupan yang tak akan pernah berakhir..Kata penceramah lagi, walaupun persoalan2 itu ada kalanya menyentuh perasaan kita, hadapilah dengan sabar. Anggaplah mereka prihatin terhadap kita.

Ya, saya juga tak terlepas daripada daripada persoalan2 sedemikian. Berkahwin pada Disember 2007. Rezeki mendapat anak agak lewat..Pertengahan tahun 2010 baru mengandung. Di antara 2008-2010 tu soalan2 bila nak dapat anak? Kau merancangkah? Memang dah lali dengan soalan BILA NAK DAPAT ANAK???

Ya, saya akui soalan tersebut ada kalanya menghiris hati..Kadang2 mengalir juga airmata..Kalaulah semua orang faham bagaimana perasaan orang yang dah berkahwin tapi lambat dikurniakan zuriat, anda pasti tak akan bertanya..Tidakkah anda sedar bahawa kami tiada jawapan untuk persoalan tersebut? Hanya Allah sahaja yang tahu..Tak sedarkah soal jodoh, maut, rezeki itu semuanya telah ditetapkan oleh Allah??Kita sebagai hambaNya hanya mampu berusaha yang terbaik dan bertawakal..


Alhamdulillah Sarah skrg pun dah 2 tahun 3 bulan. Saya sangat memahami perasaan anda yang TTC..Berusahalah selagi terdaya, jangan pernah berputus asa..Dekatkan diri dengan Allah, insyaAllah, Allah mendengar rintihan hambaNyA...

Sekitar 2-3 bulan lepas, ada seorang kerani di pejabat saya cakap pada saya.. Dulu pun lambat nak dapat, kali ni pun lambat juga kot nak buleh anak?? Patutkah anda bercakap begitu kepada saya? 

Baru-baru ni pun, semasa bersembang dengan seorang hamba Allah, dia bertanya benda yang lebih kurang sama..Sarah dah besar dah kan..Dah boleh tambah dah ni. Nisa merancang ke?..Lambat juga ye nak dapat yang kedua? Allahu Allah...saya hanya tersenyum saja lah..

Kadang-kadang tu terasa geram juga dengan orang yang tak berapa prihatin akan perasaan orang lain..Nak aje saya balas, kalau tunggang terbalik 'make love' everyday pun, kalau Allah kata belum masanya, tak akan jadi juga..Haaa...emo pulak mak!!

Belajarlah memahami dan sensitif akan perasaan orang lain..Anda tidak berada di tempat mereka, anda mungkin tak faham apa yang mereka lalui..Anda juga harus bersyukur kerana anda tidak melalui seperti apa yang mereka lalui kerana belum tentu anda kuat untuk menghadapi apa yang mereka hadapi sekarang!


 

1 comment:

Vee said...

orang tak akan berhenti bertanya =).
lagilah saya skrg, bertalu-talu. memang dah takkan ada ni utk 'batch' yg ini. hahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...