Friday, November 23, 2012

Sharing is Caring: persediaan ibu sebelum bersalin

Beberapa hari lepas, saya dihubungi oleh seorang kawan yang bertanyakan tentang set semasa berpantang. Dia bertanyakan pengalamanku menggunakan set berpantang Shaklee..hehehe..Nak tergelak juga sbb dia ingatkan set berpantang Shaklee ni mengandungi jamu-jamu seperti set bersalin biasa..So saya pun terangkan kepadanya kebaikan menggunakan supplemen Shaklee berdasarkan pengalaman saya. Sebelum bersalin memang saya sudah decide set bersalin apa yang akan saya gunakan.

Ramai ibu-ibu yang menggunakan set tradisional seperti NR, Leesa Fomula, Sendayu Tinggi. Tetapi berdasarkan pengalaman rakan2 terdekat, diorang x habiskan pun dan saya rasa amat rugi sbb dh spend duit dalam RM200-300++ utk beli set tersebut and end up x habis makan pun. Bukan ape, antara sebabnya anak kena jaundice semasa lahir. So mmg x digalakkan utk makan jamu sbb akan effect pada baby. Ada juga yang kurang sesuai dgn badan kita dan menyebabkan sembelit. Sembelit ketika berpantang adalah menyeksakan ok!!

Actually saya pun ada beli juga set bersalin tradisional masa berpantang dulu. Saya beli jenama Afiat. Tidaklah mahal harga. X sampai RM100 kot..Dalam set tu ada akar kayu, mandian serai wangi, balm utk baby, maajun bawang putih, feminine wash, bedak utk baby dan ibu, barut dan few more yg saya dh lupe. Akar kayu mmg saya x guna. Ada lg smpi skrg..maajun bawang putih pun ada lg..mmg x makan..so yg saya guna mandian serai wangi (mmg best..harum gitu), bedak baby n ibu, balm utk baby. Param n pilis x de dalam set Afiat ni. Mmg saya x gunakan pun. Saya cuma guna serbuk yg tok saya buat sendiri.

Untuk dalaman saya makan supplemen Shaklee dan hasilnya alhamdulillah baik2 saja. Cuma sbb bersalin czer so sy x lah berbengkung sbb takut..Sebenarnya walaupun bersalin czer, anda boleh memakai bengkung. Ini pesan akak misi yg merawat saya di hospital dulu. Cuma ada teknik yg perlu kita follow to make sure xde ape2 effect yg x baik lah..Huhuuu sangat menyesal sampai skrg..So skrg baru nk pakai korset (Premium Beautiful) dengan harapan boleh membantu membentuk semula badan..

Ok, jom kongsi info persediaan sebelum bersalin. Pada saya yang penting, bakal ibu perlu sediakan keperluan ikut bajet. Bajet kita adalah kemampuan kita. Tak semestinya bajet sikit kita tak leh berikan yang terbaik utk anak yang bakal dilahirkan itu..Betul tak. Kadang2 bila ada bajet yg besar menyebabkan kita membazir membeli apa2 yang tak patut pun..Perkara yang perlu;

1. Keperluan anak

Pakaian
Baju, seluar, barut, booties, mitten, bedung (ikut keperluan). Anak cepat membesar, so beli ikut keperluan semasa. Boleh tambah kemudian hari.

Alat-alat mandi dan penjagaan
Sabun, syampu, bedak, minyak telon, besen mandi anak, alas tilam (ikut keperluan).
Macam bedak, saya guna bedak daripada cornstarch Pureen. Ada terbaca bedak yang mengandungi talc boleh menyebabkan bayi mendapat asthma. Kalau nak penjelasan lanjut boleh google search.

Setiap kali lepas mandikan anak, jangan lupa sapukan minyak baby tak kisahlah telon ke yuyi ke, untuk elakkan kembung. Anak saya walaupun x de masalah kembung, saya masih sapukan minyak di sekitar perut, dada dan belakang badan sehingga sekarang. Sewaktu pantang tu, bolehlah tuam sekitar perut untuk elakkan angin pasang. Pakai daun sireh pun blh..

Travel dan lain-lain
Stroller, baby car seat, baby cot/playpen. Boleh dibeli selepas bersalin.
Yang lain2 tu anda boleh google search. Ada web yang menyediakan list lengkap.

2. Keperluan ibu

Jangan lupa mandi wiladah selepas bersalin. Tatacara mandi wiladah sama seperti mandi wajib juga. Niat mandi wiladah. Kalau x tahu, tanyalah ustazah ataupun google search yer..Teknologi di hujung jari ni rugi kalau x dimanfaatkan :)

Berpantang
Set bersalin pilihan (tradisional atau supplemen).
Ikut kesesuaian badan dan bajet serta pastikan apa yang dibeli tu berbaloi dan digunakan sepenuhnya.

Berurut, bertungku, bertangas dll..

Makan dan minum sewaktu pantang perlu dijaga walaupun di hospital doktor pesan boleh makan apa sahaja untuk dapatkan zat. Salah makan boleh bentan, masuk angin dan effect anak. Ibu-ibu haruslah berpantang sebaik mungkin kerana badan yang sihat amat penting. Badan tu nak pakai lama. Apalah sangat 44 hari berpantang makan tu. Jangan ngelat ok. Saya masa pantang dulu sangat ‘heaven’..Makan sedap jek walaupun hanya makan ikan haruan, ikan merah, ikan tenggiri..yang penting pelbagaikan masakan. Barulah best. Google lah resepi2 ketika pantang. 10 kg confirm kurang (tp lepas pantang adalah sangat menguji keimanan) :)

Oh ya, semasa berpantang juga, ibu-ibu boleh trial n error apakah makanan n minuman yang menjadi milbooster untuk anda. Badan kita tak sama. Jadi harus rajin mencuba. But again, dalam menyusukan anak ni, anda perlu tahu konsep 'demand n supply'. Perlu selalu kosongkan breast dan kerap susukan bayi anda. Jangan bergantung harap kepada milkbooster semata ok..

Menyusukan anak  
 Nursing bra & pad, maternity pad semasa dalam nifas
Breastpump, Milk storage bottle, dsb..

Diingatkan bayi yang baru lahir hanya minum susu ibu sehingga berusia 6 bulan yer. So bakal ibu, sebelum bersalin lagi perlu set minda anda untuk menyusukan anak secara eksklusif selama 6 bulan. Lagi lama lagi bagus. Let's support breastfeeding! Bagi ibu2 yang bekerja, mulakan pam susu utk buat stok EBM seawal dua minggu selepas bersalin. Jangan lupa untuk ajar anak minum susu menggunakan botol. Kalau tak susah nanti nak tinggal anak di nurseri atau babysitter selepas anda naik bekerja.

Untuk yang berminat, saya menawarkan set berpantang gabungan Shaklee dan Premium Beautiful pada harga yang amat istimewa. Boleh hubungi saya sekiranya berminat :)



Kebaikan set berpantang Shaklee;

1. B Complex - sebagai penenang (anti-stress), mengelak kemurungan (meroyan) dan menstabilkan hormon

2. Vita C - mempercepatkan penyembuhan luka serta memperbaiki sel-sel tisu rosak semasa bersalin

3. Vitalea (multivitamin) - lengkap dengan pelbagai kumpulan vitamin & mineral yang diperlukan oleh badan, tetapi sukar diperolehi sewaktu berpantang kerana kebanyakan makanan perlu dielakkan (berpantang makan). Iron/besi pula penting untuk tubuh terutama bagi ibu yang banyak kehilangan darah sewaktu bersalin

4. Zinc - membantu mempercepatkan proses baik pulih luka, terutama luka dalaman (rahim). Selain itu, turut mengurangkan masalah rambut gugur. Bagi anda yang tidak makan ikan haruan, mahupun pati ikan haruan, zinc supplemen adalah yang terbaik untuk anda. Zinc turut membantu masalah 'kedinginan' selepas bersalin

Kebaikan korset Premium Beautiful untuk ibu yang berpantang:



Kat sini saya nak kongsikan satu testimonial yang menggunakan PB semasa berpantang.


**credit to my biz partner, wahida ghazali


Semoga bakal ibu selamat melahirkan anak dan menjalani tempoh berpantang dengan jayanya. Jangan lupa support breastfeeding ok! :)



~nisadahri~


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...