Monday, October 21, 2013

Perlukah ibu mengandung mengambil vitamin/supplemen?

Assalamualaikum..

Saya ingin kongsikan satu artikel tulisan Dr. Zubaidi Hj Ahmad mengenai keperluan pengambilan prenatal vitamin oleh ibu-ibu hamil..

Antara yang dinyatakan oleh beliau dalam tulisannya ialah

Pengambilan supplemen prenatal adalah digalakkan bagi  mengurangkan risiko kecacatan janin ketika hamil, kelahiran pramatang serta membantu ibu hamil untuk kekal sihat sepanjang tempoh kehamilan.

Supplemen yang digalakkan ialah zat besi (iron), asid folik, kalsium dan omega-3

Asid folik sangat penting dan perlu diambil seawal 3 bulan sebelum seorang wanita itu merancang untuk hamil. Ini penting bagi mengurangkan risiko janin mendapat kecacatan neural tube dan membantu pembentukan saraf dan sel2 lain.

Dos yang dicadangkan ialah 400mcg  sehari

Zat besi (iron) pula penting untuk pembentukan sel darah merah yang berfungsi membawa oksigen ke seluruh tubuh badan kita. Ia turut membantu mengurangkan risiko kelahiran pramatang.

Dos yang dicadangkan ialah 27mg bg wanita hamil dan 18mg bagi wanita tidak hamil

Harus diingatkan, pengambilan supplemen zat besi yang berlebihan boleh menyebabkan sembelit. Iron juga tidak sesuai diambil bersama kalsium kerana menghalang penyerapan iron dalam tubuh.

Omega-3 perlu untuk perkembangan otak, pembentukan sistem saraf dan menjamin penglihatan yang baik.

Dos yang dicadangkan untuk wanita hamil ialah 200-300mg sehari

Kalsium sangat penting untuk pembentukan tulang dan gigi. Ibu hamil yang kurang kalsium terdedah kepada risiko mendapat pre-eklamsia yang boleh membawa maut!

Dos yang diperlukan oleh ibu hamil ialah 1000mg sehari
Banyakkan compared to supplemen yang lain..

Baca lanjut di http://drzubaidi.com/blog/?p=2545

Saya serasi dengan supplemen Shaklee..Sejak berpantang anak pertama sampai sekarang pun saya takda masalah dengan supplemen Shaklee ini..

Ibu-ibu yang sedang mengandung yang berminat nak mencuba jenama Shaklee, bolehlah ambil pakej ini


Bila sudah bersalin dan dalam pantang pula, boleh cuba pakej yang ini pula..Yang ini saya sudah cuba dan alhamdulillah sangat serasi dengan badan saya.


Nak beli dengan harga ISTIMEWA? Hubungi saya ya!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...