Monday, October 7, 2013

Singgang pedas ikan kembung

Masakan singgang ni memang dah biasa masak..Maklum saja berkahwin dengan orang pantai timur. Lauk singgang ni macam dah jadi menu rutin lah. Tapi saya akui tak expert lagi nak masak singgang ni. Kekadang kurang masam lah kurang masinlah..Padahal pada tekak saya rasa macam dah ok dah. Biasanya kalau nak masak singgang ni saya akan minta encik suami yang rasa bila dah siap masak. So dia akan adjust dengan selera dia..

Biasa kalau singgang belah suami ni singgangnya hanya kuah putih. Ikannya akan dicicah dengan budu. Walaupun simple saja lauknya, boleh bikin sang suami bertambah2 nasi kalau kene dengan seleranya ;p Kalau ada petai, walllaaaa..makin menjadi2 lah gamaknya.

Baru2 ni saya ada membuat lauk singgang. Tapi kali ni resepinya lain sikit dari yang biasa. Saya ambil resepi kak Shahriah Master Chef..Memang sedap.. Suami pun kata sedap :)

Resepinya sangat mudah

Tumbuk kasar bawang besar, bawang putih, cili merah, cili api (ikut suka pedas), halia, lengkuas, kunyit hidup, belacan. Titikkan serai.

Panaskan bahan tumbuk tadi atas api sederhana dan masuk juga air asam jawa. Biarkan sampai mendidih kemudian baru masukkan ikan dan siat2 daun kunyit. Saya akan tambah asam keping utk rasa yg lebih masam. Perasakan dengan garam. Tutup api.


Saya suka juga lauk singgang ni..Makan dengan nasi panas2..Memang terbaiklah..Cicah budu lagi..Fuuhhh..meleleh pula air liur nih..Masakan ni pun sihat sebab x guna minyak..Sesuai la untuk sesiapa yang nak diet :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...