Thursday, July 19, 2012

Pilihlah langsing secara SIHAT

Di pasaran terdapat pelbagai jenis ubat, produk untuk melangsingkan badan. Name it, Sendayu Tinggi, JusMate, Herbalife,AyuZip, macam2 jenama..Dan yang paling terkini menjadi fenomena di Malaysia..SDII..Produk ini dikatakan dapat mengurangkan berat sehingga 10kg dalam masa HANYA seminggu..Saya pasti anda yang sangat desperado nak kurus mesti telah mencuba pelbagai jenama kan..Bagaimana keberkesanannya terhadap diri anda? Untuk dapatkan hasil seperti yang anda harapkan, bukan boleh makan sebotol atau setin sudah boleh kurus ye kawan2..biasanya anda perlu mengamalkan berbotol-botol dan bertin-tin..Biasanya satu tin kosnya lebih kurang RM100-rm150. Satu tin boleh bertahan sehingga 2 minggu sahaja. So sebulan anda perlu spend lebih kurang RM 200-RM300. Biasanya kesan dapat dilihat dalam tempoh 3-6 bulan..So anda telah spend lebih kurang RM1,800-RM2,000. Agaknya bila anda dah langsing, anda boleh terus kekal langsing jika tidak konsisten menggunakan produk tersebut? Ohh tidak yer..jika anda berhenti mengambil produk tersebut, anda akan membesar 2x ganda daripada sebelum ini! Provided, makan secara tidak terkawal dan tidak bersenam..

                                                       sumber: Google

Bagaimana pula dengan anda yang pergi mendapatkan body treatment di pusat pelangsingan badan? Mayfair, London Weight Management, Slim World, BizzyBody..macam2 jenama juga kan? Untuk pergi ke pusat2 pelangsingan ni, biasanya orang awam seperti saya yang kurang berduit ni mmg tidaklah..mungkin ada yang pergi, tetapi biasanya mereka akan mencari pusat2 yang menawarkan harga promosi. Ramai juga kawan saya yang pergi ke pusat pelangsingan badan..hiihii tak sangka..biasanya harga untuk pakej pelangsingan badan ni lebih kurang RM2,000 ke atas..ada 10 kali sesi..kawan2 saya yang dah daftar selalunya tak sempat pun nk habiskan 10 sesi tu..macam2 alasan..mengandung (blh dimaafkan alasan ini)..tp kebanyakannya cakap takda masa nk ke sana..ye lah, nak uruskan anak-anak dan suami, kerja rumah lagi di hujung minggu..Kan rugi baki sesi yang tak dapat dihabiskan tu. Bukannya boleh dapat duit semula pun. Lagi satu, anda TIDAK LANGSING dengan hanya treatment di pusat tersebut. Amoi-amoi di pusat tersebut akan menasihatkan anda supaya makan makanan yang direbus, dikukus, sup-sup..NO makanan bergoreng, berlemak kental dan yang sewaktu dengannya. Pokoknya berbalik kepada gaya pemakanan yang sihat juga kan..


                                                  sumber: Google

Siapa kata nak KURUS itu mudah? Memang mudah jika seseorang itu berdisiplin dengan program pengurusan badannya. Cehh saya ni bercakap macamlah saya ni disiplin sangat kan..Sejujurnya saya pun kurang berdisiplin especially bab2 makanan ni. Saya memang gemar makan makanan bersup-sup ni..yang kukus pun sodap..tapi tahan ke tekak kita nak makan makanan macam tu setiap hari? Ohhh saya tidak tahan. Mesti punya nak makan masak lemak lah, kari lah..huhuu..dah tekak melayu tu melayu jugaklah..Boleh nak makan, tapi harus dikawal lah. Sesekali ok, but not everyday! Saya sangat tabik kepada orang yang boleh tak makan nasi berminggu-minggu, berbulan-bulan, bertahun-tahun. Oh saya tidak! Sehari tak makan nasi rasa perut ni loose jer..mcm x cukup kuorum pulak perut tu kan..hehehe


Saya memang mengalami masalah berat badan berlebihan ketika ini. Saya amat prihatin dengan masalah yang saya alami ketika ini kerana saya tahu berat badan berlebihan tak bagus untuk kesihatan, dan juga perancangan keluarga. Berat badan berlebihan juga antara faktor sukar untuk hamil dan punca ketidakseimbangan hormon. Wahai wanita di luar sana yang senasib dengan saya, marilah kita menginsafi dan sama-sama bekerja keras untuk menurunkan berat badan. Nak TAMBAH berat badan memang MUDAH, tapi nak TURUNkan berat badan memang susah yang amat. Tambah pulak usia dah menginjak ke 3 series ni…bila metabolisme badan kita rendah, makin sukarlah nak kurus..


Saya nak KURUS, tapi saya TAK BERANI nak makan produk-produk pelangsingan badan. Saya kurang yakin dengan kandungannya walaupun dah banyak testimonial keberkesanannya..Lagipun saya masih menyusukan anak dara saya. So apa yang saya makan, pasti akan mengalir ke dalam tubuhnya juga. Oleh itu, saya harus berhati-hati memilih pemakanan harian saya. Tp saya makan juga fast food..erkkk..sian anak dara saya, dapat juga nutrien yang tak berkhasiat tu..huhuuu..Saya mula kurangkan makan fast food sejak berusaha untuk conceive..makanlah juga tapi taklah kerap sampai setiap minggu nak kena makan fast food.


So untuk program penurunan berat badan saya, saya memilih





1. Premium Beautiful korset

Sudah bertapak di Malaysia sejak tahun 1998. Almost 20 yrs. Produk ini mendapat award SUPERBRANDS 2003/2004. Beberapa kali menerima pengiktirafan di peringkat Kebangsaan. It costs only RM2,000-RM2,600 and it is lifetime warranty. Hanya INVEST RM2k untuk kegunaan seumur hidup. Korset ini mempunyai F.I.R yang ditenun sulam dalam fabriknya, bukan dipancarkan di atas materialnya seperti korset biasa yang terdapat di pasaran. It is also called luxury corset. Anda mampu memiliknya.




2. Supplement Shaklee

Produk ini telah bertapak di dunia sejak 50 tahun yang lalu. Produk dihasilkan secara semulajadi. Diiktiraf HALAL oleh JAKIM dan negara pengeluarnya. Saya mengambil set breastfeeding iaitu Vit B Complex, Vit C, VitaLea (multivitamin), Alfafa. Saya juga menambah Lecithin (membakar lemak dan melarutkan kolsterol), ESP dan ostematrix. Apabila mengambil supplement, seseorang itu perlu meminum air yang banyak iaitu 3L.


Selain itu, jika berkesempatan, saya suka beriadah bersama keluarga di hujung minggu. Tapi saya akui amat sukar untuk mendapat kesempatan ini kerana suami sering juga outstation..hujung minggu kami juga dipenuhi dengan tanggungjawab kepada ibu bapa kami. Namun jika ada kesempatan memang akan digunakan untuk beriadah..hmm..bershopping pun riadah juga kan..10,000 langkah..hehehe..


So far, alhamdulillah saya suka dengan pilihan saya ini. Biarlah beratsaya tidak kurang berkilo-kilo dalam masa sebulan, tetapi pengurangan tu tetap ada. 0.5 -1.0 kg sebulan. Oklah kan..hehehe..Menurut panduan diet oleh Persatuan Pemakanan Malaysia, adalah digalakkan untuk menurunkan 0.5-1.0 kg seminggu..So dalam 2-4 kg sebulan.

Istimewanya pakai PB korset ni, inci di badan memang berkurangan..banyak pulak tu benefit yang lain saya rasai. Jika dulu setiap kali period mesti ada senggugut, sekarang alhamdulillah TIADA lagi senggugut. Darah pun tidak lagi berketul-ketul. Hanya darah fresh aje yang keluar. Stretch marks sewaktu pregnant pun dah pudar. Best tak? I loike yang itu :p


So kepada anda yang bertekad untuk langsing, saya sarankan anda memilih cara yang terbaik. Pilihlah LANGSING secara SIHAT..Pilihan adalah di tangan ANDA!




Kepada yang berminat untuk mendapatkan info berkenaan PB korset @ Shaklee, do contact me ok :)


019-2162037/nisadahri@gmail.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...