Sunday, March 17, 2013

Kelas Asas Renang - part 1

Rasulullah SAW bersabda, “Ajarilah anak-anak kamu berkuda, berenang dan memanah”. (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Rasulullah SAW bersabda, maksudnya: “Tiap-tiap sesuatu yang bukan zikrullah berarti permainan dan kelalaian, kecuali empat perkara: Seorang laki-laki berjalan antara dua sasaran (untuk memanah); Seorang yang mendidik kudanya; Bermain-mainnya seseorang dengan isterinya; Belajar berenang.” (Riwayat Thabarani)


kagum je kan tengok anak orang kecil2 lagi dah pandai berenang  :)
Masa DPA dulu memang kami diwajibkan menyertai kelas renang. Percuma aje. Tapi aku x khatam pun belajar atas alasan2 tertentu..huhuuu..aku hanya reti terapungkan diri sahaja. Minat nak belajar berenang tu memang ade tapi susah nak mencari kolam yang tertutup atau yang dikhaskan untuk wanita sahaja..Owhhh memang ada..tapi life guard semuanya lelaki..Memang aku kurang selesa..

Sehinggalah baru2 ini PPTD advertised kelas asas renang untuk wanita..Serta merta aku meringankan tangan untuk mengisi borang permohonan bersama seorang sahabatku. Alhamdulillah permohonan kami diterima. Bayaran dikenakan RM130 ada 8 kali kelas. Satu jam setiap sesi. Tempatnya pun dekat sangat dengan pejabat kami di Pusat Maritim. Sungguh, aku x pernah tahu ada wujud kolam tertutup di situ.



Setakat ini alhamdulillah sudah 4 kelas berlalu dan hanya berbaki 4 kelas sahaja lagi. Kelas sebelum ini kami diajar teknik pulling. Ohh nampak senang saja tetapi bila nak buat sendiri, x lepas2..bila tangan menarik air, kaki pula terlupa nak kicking..huk3..mujurlah coach kumpulan kami, coach Syima tu penyabar orangnya..aku pula yang rasa bersalah x lepas2 lagi teknik tersebut..Begini teknik pulling yang ku lihat macam senang tu..

http://www.youtube.com/watch?v=zhH1gFLRIc4

Jujurnya aku mulai gemar berenang sekarang..tapi persekitaran yang kurang sensitif membataskan peluang untuk wanita muslimah berenang. Di tempat yang kami belajar sekarang ni memang best sebab tertutup. Cuma ia tak buat sesi asing atau khusus untuk perempuan sahaja. Alangkah baiknya kalau pihak yang terlibat prihatin akan hal ini :)

Kalian yang ada anak2 kecil, galakkanlah anak2 anda berenang sejak mereka kecil. Berenang itu kan sunnah..Selain itu, berenang merupakan riadah yang sangat baik kerana anda menggunakan semua otot2 anda dan paling penting, risiko kecederaan adalah amat rendah berbanding sukan yang lain :)

http://www.facebook.com/photo.php?v=10151500105072243&set=vb.738462242&type=2&theater

Bersambung di entry seterusnya..


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...