Thursday, July 18, 2013

Puding roti


Melihatkan ada baki roti beberapa keping di rumah, dengan rajinnya saya membuat puding roti yang sangat ringkas. Bahan pun sangat minimum. Dah macam makanan solid food budak umur setahun ;p
No sugar added, unsalted butter dan low fat fresh milk..Memang menu yang sihatlah..Hihiiii..Sebenarnya itu aje bahan yang ada di dapur dan paling cepat sebab masa buat puding ni pun dah jam 6.30 petang.

Resepi ni sangat sesuai untuk anak-anak kecil di bawah umur 2 tahun..Bolehlah mencuba jika rajin yer.

Bahan-bahan

3 keping roti sandwich
2-3 cawan low fat fresh milk
3 sudu teh butter
kismis
serbuk kayu manis

Cara masak

Potong roti kecil-kecil. Nak carik2 pun boleh. Susun atas loyang. Saya guna ramekin aje sebab kuantiti kecil. Nak leserkan dengan butter dulu pun boleh. Saya tak buat yang ni.

Rendamkan roti dengan fresh milk. Biarkan seketika dalam 10-15 min untuk proses penyerapan roti ke dalam susu..Huhuuu

Taburkan kismis atas roti tadi. Serbuk kayu manis juga. Sebelum masuk ke dalam oven, letakkan unsalted butter tu atas roti.

Bakar dalam oven pada suhu 180 darjah C selama 20 min atau sehingga masak. Nak kukus pun boleh juga.

Sangat simple. Tapi untuk versi orang dewasa, saya rasa anda bolehlah letakkan gula sebab rasa puding di atas memang sesuai dimakan untuk budak kecil je sebab kurang sangat rasanya..Hehehe..Kalau tak pun, bolehlah sediakan sos kastard dimakan bersama puding roti yang 'sihat' tanpa perasa ni..Heheheeh..Saya ni sebab dah x sempat nak buat sos kastard je sebab dah dekat sangat waktu berbuka.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...